Piiku Marinin ja Päivi Kuusiniemen käsissä höyryävät pannukahvi Mukkavuopajan lavulla, jossa suunnitteilla on entisiä suurempi Vaskoolipatikka tai toiselta nimeltään Inari viikkojen etkot 16.7. klo 18:00. Tapahtumaa on järjestetty Ivalon kyläyhdistyksen ja S-marketin yhteistyöllä jo useana vuonna, mutta tänä vuonna tavoitteet ovat juhlavuoden kunniaksi korkeammalla.

Vaskoolipatikan kaltaiset tapahtumat alkavat usein pienen porukan juttuna. Vuosien mittaan ne kasvavat ja kehittyvät tekijöiden mukana: ”Tänä vuonna tavoitteena on vähintään juhlavuosien teeman mukaisesti 150 kävijää ja 150 ensimmäistä maaliintulijaa saavat S-marketin yllätyskassin,” Päivi Kuusiniemi kertoo.
Piiku on ehtinyt yli 40-vuoden yhdistystoimintahistorian aikana olla monessa yhdistyksessä ja erilaisessatapahtumassa mukana: “Onhan näissä projekteissa aina järjesteltävää ja tekemistä. Olen ollut itse mukana Vaskoolipatikassa useamman kerran vapaaehtoisena,” Piiku summaa ja kertoo syyksi osallistua tapahtuman järjestelytalkoisiin sen, miten yhdessä ja kaikkien yhteiseksi hyväksi tekeminen myös antaa paljon tekijöille.
Tapahtumat ovat tärkeitä kohtaamispaikkoja niin osallistujille kuin järjestäjille: ”Välillä tehdessä tulee ikimuistoisia hetkiä, kuten kerran oltiin lähdössä järviristeilylle, mutta laivan moottori oli hajalla. Vasta lähtöaamuna kello viisi sain puhelin soiton, että moottori oli saatu korjattua ja päästään lähtemään.”
Ikimuistoiset hetket ovat tietenkin antoisa voimavara, mutta etenkin osallistumalla tekemiseen voi saada jopa uusia ystäviä.
“Tuntuu, että ihmiset ovat koronan jälkeen unohtaneet, miten eritavalla yhdessä tekeminen yhdistää ja kuin pelkkä kotisohvalta viestittely tai edes pelkkä kävijänä tapahtumaan tuleminen. Totta kai tapahtumissa käyminen on mukavaa, mutta ihan erilaisen hyvän mielen siitä saa, kun tekee hyvää muille,” Päivi ja Piiku kertovat.
”Yhdistystoiminnan kautta kohtaa usein sellaisia ihmisiä, joihin ei edes muuten tutustuisi – ja yhdessä tekemisessä on sellaista taikaa, joka vain yhdistää eri tavalla kuin mikään muu kohtaaminen.”

Kehittämisestä uusia taitoja
Moni Elävät kylät -tapahtumasarjassa mukana oleva kyläyhdistys tekijöineen ovat olleet tapahtumiensa kanssa uuden äärellä. Vaskoolipatikkaa on kehitetty Elämysten Inari – tapahtumilla elinvoimaa -hankkeessa, jossa on hiottu muun muassa tapahtumajärjestämisosaamista. Kyläyhdistyksen tavoitteena on ollut kuitenkin säilyttää tutu rento henki, johon kaikenlaiset osallistujat ovat tervetulleita.
”Vaskoolipatikassa oleellista on ollut aina se, että mukaan voi lähteä kävellen, pyöräillen, juosten tai vaikka tanssien,” Päivi sanoo, ”emme halunneet alkaa tuomaan tapahtumaan mitään kilpailullista, jotta tapahtuman henki säilyy”.
Piiku korostaa myös sitä miten vapaaehtoisena toimiminen antaa takaisin myös uusien taitojen muodossa: ”erilaisista yhdistysprojekteista oppii aina ja iso osa näissä opituista tieto-taidoista ovat hyödyllisiä myös työelämässä.”
Lähtöpaikkana klo 18 on tuttuun tapaan S-market Vaskoolin parkkipaikka. Taukopaikkakin on tuttuun tapaan Mukkavuopajan laavulla. Osallistuja määrän lisäksi uutta on maalialueelle tulevat pihapelit ja yhteinen tekeminen sekä yhteistyön laajentaminen myös Hotelli Kultahipun kanssa, joka on Vaskoolipatikan virallinen jatkopaikka.
Lisätietoja tapahtumasta: